研究者データベース

デバーグヒラベ 良子 (デバーグヒラベ リョウコ)

グローカル教育部門(CGS) 准教授
Last Updated :2025/06/19

研究者情報

所属

  • グローカル教育部門(CGS)

職名

  • 准教授

学位

  • 博士(言語学)(2011年08月 オタゴ大学(ニュージーランド))
  • 修士(応用言語学)(2007年12月 ビクトリア大学ウェリントン(ニュージーランド))

J-Global ID

研究キーワード

  • Study abroad   Second language teaching and learning   Language learning motivation   Learner autonomy   Collaborative writing   Extensive reading   

研究分野

  • 人文・社会 / 教育心理学
  • 人文・社会 / 外国語教育
  • 人文・社会 / 日本語教育
  • 人文・社会 / 言語学

経歴

  • 2022年07月 - 現在  小樽商科大学グローカル戦略推進センター教育支援部門准教授
  • 2015年03月 - 2022年04月  ニュージーランド国立クライストチャーチ工科大学人文学部講師
  • 2013年07月 - 2013年12月  ニュージーランド国立オタゴ大学人文学部Tutor
  • 2012年06月 - 2013年06月  ニュージーランド国立オタゴ大学人文学部Teaching Follow
  • 2011年02月 - 2011年06月  ニュージーランド国立オタゴ大学人文学部Tutor
  • 2010年02月 - 2010年06月  ニュージーランド国立オタゴ大学人文学部Tutor
  • 2000年02月 - 2004年12月  ニュージーランド国立オタゴ大学人文学部Teaching Follow

学歴

  • 2016年02月 - 2017年09月   ニュージーランド国立クライストチャーチ工科大学   教員養成課程
  • 2008年02月 - 2011年08月   ニュージーランド国立オタゴ大学   人文学部   言語学研究科
  • 2006年07月 - 2007年12月   ニュージーランド国立ビクトリア大学ウェリントン   応用言語学研究科
  • 2003年02月 - 2006年07月   ニュージーランド国立マッセー大学   人文学部 日本語研究科
  • 1999年02月 - 1999年12月   ニュージーランド国立クライストチャーチ教育大学   中等教育科
  • 1988年04月 - 1992年03月   埼玉大学   教養学部   教養学科

所属学協会

  • 全国語学教育学会   Japanese Studies Aotearoa New Zealand   Applied Linguistics Association of New Zealand   

研究活動情報

論文

  • Ryoko de Burgh-Hirabe
    JALT Postconference Publication 2023 1 200 - 209 2024年08月 [査読有り]
     研究論文(国際会議プロシーディングス)
  • Preparing Them: Autonomous Learning and Teaching Experiences by Four Language Educators in New Zealand
    Charmaine Tukua; Ryoko de Burgh-Hirabe; Mijung Kim; Kerstin Dofs
    Navigating Foreign Language Learner Autonomy 124 - 147 2020年05月 [招待有り]
     論文集(書籍)内論文
  • Harumi Minagawa; Dallas Nesbitt; Masayoshi Ogino; Junji Kawai; Ryoko de Burgh-Hirabe
    Japanese Studies 40 1 79 - 98 2019年11月 [査読有り]
     研究論文(学術雑誌)
  • Ryoko de Burgh-Hirabe
    System 80 95 - 106 2019年02月 [査読有り]
     研究論文(学術雑誌)
  • A model of motivation for extensive reading in Japanese as a foreign language
    Ryoko de Burgh-Hirabe; Anne Feryok
    Reading in a Foreign Language 25 1 72 - 93 2013年04月 [査読有り]
     研究論文(学術雑誌)
  • Japanese as a foreign language extensive reading and self-regulation: Case studies of high school language learner behaviour in context
    Ryoko de Burgh-Hirabe; Anne Feryok
    New Zealand Studies in Applied Linguistics 18 1 23 - 37 2012年01月 [査読有り]
     研究論文(学術雑誌)
  • Extensive reading and L2 reading motivation in Japanese as a foreign language: A case study of New Zealand high school students
    Ryoko de Burgh-Hirabe
    University of Otago 2011年06月 [査読有り]
     学位論文(博士)

講演・口頭発表等

  • Revision Behavior and Collaboration in Online Group Writing
    Ryoko de Burgh-Hirabe
    49th Annual International Conference on Language Teaching and Learning & Educational Materials Exhibition 2023年11月 口頭発表(一般)
  • Consequences of awareness-building collaboration: Educators enabling autonomous teaching and learning
    Ryoko de Burgh-Hirabe; Kerstin Dofs
    The AILA World Congress 2021, Groningen, the Netherlands 2021年08月 口頭発表(一般)
  • What a national survey revealed: New Zealand tertiary students’ reasons and motivations for studying Japanese
    Harumi Minagawa; Dallas Nesbi; Masayoshi; Ogino; Junji Kawai; Ryoko de Burgh-Hirabe
    The 5th combined conference for the Applied Linguistics Association of New Zealand, Applied Linguistics Association of Australia and Association of Language testing and Assessment of Australia and New Zealand, Auckland, New Zealand 2017年11月 口頭発表(一般)
  • Motivational characteristics of learners of Japanese as a foreign language in New Zealand
    Ryoko de Burgh-Hirabe
    New Zealand Studies Society of Japan, Christchurch, New Zealand. 2017年08月 口頭発表(一般)
  • 自主学習としての多読 :ニュージーランド大学 生学習者が認識したメリ ットと困難
    Ryoko de Burgh-Hirabe
    日本語教育国際研究大 会ヌサドア、インドネ シア 2016年09月 口頭発表(一般)
  • Why are they learning Japanese? Students’ voices on Japanese education from a tertiary national survey in New Zealand.
    Harumi Minagama; Masayoshi Ogino; Dallas Nesbi; Junji Kawai; Ryoko de; Burgh-Hirabe
    日本語教育国際研究大 会ヌサドア、インドネ シア 2016年09月 シンポジウム・ワークショップパネル(公募)
  • A model of motivation for extensive reading in Japanese
    Anne Feryok; Ryoko de Burgh-Hirabe
    The 2013 conference of the American Association for Applied Linguistics (AAAL), Dallas, Texas 2013年03月 口頭発表(一般)
  • Extensive reading and L2 reading motivation
    Ryoko de Burgh-Hirabe
    36th Annual International Conference on Language Teaching and Learning and Educational Materials Exhibition, The Japan Association for Language Teaching (JALT), Nagoya, Japan 2010年11月 口頭発表(一般)
  • Does extensive reading work for Japanese L2 learners in New Zealand secondary schools?
    Ryoko de Burgh-Hirabe
    1st Combined Conference of the Applied Linguistics Associations of New Zealand and of Australia, Auckland, New Zealand 2009年12月 口頭発表(一般)

受賞

  • 2020年 ニュージーランド国立クライストチャーチ工科大学 Publication Incentive Grant
  • 2011年 ニュージーランド国立オタゴ大学 Postgraduate Publishing Bursary
  • 2008年 ニュージーランド国立オタゴ大学 Postgraduate Scholarship
  • 2005年 笹川平和財団 The Sasakawa Fellowship Fund for Japanese Language Education Program

委員歴

  • 2022年07月 - 現在   CGSグローカル教育部門 (運営会議・グローバル教育専門部会)   委員
  • 2021年03月 - 2022年04月   Japanese Studies Aotearoa New Zealand   執行委員
  • 2015年03月 - 2022年04月   Ara Institute of Canterbury Humanities Research Committee   Member
  • 2009年 - 2010年   University of Otago Linguistics Postgraduage Students Goup   代表

担当経験のある科目

  • 基礎ゼミナール  (小樽商科大学) 
  • グローカルセミナーII  (小樽商科大学) 
  • 英語ID  (小樽商科大学) 
  • 英語IIA  (小樽商科大学) 
  • 事情科目  (小樽商科大学) 
  • グローカルセミナーI  (小樽商科大学) 
  • Japanese Culture and Society (taught in English)  (Ara Institue of Canterbury) 
  • Supervised Research Project  (Ara Institue of Canterbury) 
  • Japanese Language 3 (Higher Intermediate – Advanced)  (Ara Institute of Canterbury) 
  • Japanese Language 2 (Lower Intermediate - Intermediate)  (Ara Institute of Canterbury) 
  • Japanese Language 1 (Upper Elementary - Lower Intermediate)  (Ara Institute of Canterbury) 
  • Certificate in Japanese (Elementary – Upper Elementary)  (Ara Institute of Canterbury) 
  • Japanese through Interpretation  (Ara Institute of Canterbury) 
  • Immersion Studies  (Ara Institute of Canterbury) 
  • Japanese through Media  (Ara Institute of Canterbury) 
  • Japanese Language Extension (JLPT N2 grammar)  (Ara Institute of Canterbury) 
  • Social Aspects of Language  (University of Otago) 
  • Business and Professional Japanese  (University of Otago) 
  • Advanced Japanese 2  (University of Otago) 
  • Intermediate Japanese  (University of Otago) 
  • Advanced Japanese 3  (University of Otago) 
  • Introductory Japanese 1  (University of Otago) 
  • Teaching English to Speakers of Other Languages (TESOL)  (University of Otago) 
  • Introductory Japanese 2  (University of Otago) 
  • Business and Professional Japanese  (University of Otago) 
  • Intermediate Japanese  (University of Otago) 
  • Introductory Japanese 1  (University of Otago) 

社会貢献活動

  • 旭川南高校生徒対象の模擬授業
    期間 : 2023年10月24日 - 2023年10月24日
    主催者・発行元 : 小樽商科大学入試室
  • クラーク記念国際高等学校1,2年生対象模擬授業
    期間 : 2023年03月09日 - 2023年03月09日
    主催者・発行元 : 小樽商科大学

メディア報道

  • Drumming up support
    報道 : 2012年10月
    番組・新聞雑誌 : Otago Daily Times
    https://www.odt.co.nz/news/dunedin/drumming-support 新聞・雑誌
  • Peace vigil marks bombings
    報道 : 2012年08月
    執筆者 : 本人以外
    番組・新聞雑誌 : Otago Daily Times
    https://www.odt.co.nz/news/dunedin/peace-vigil-marks-bombings 新聞・雑誌

学術貢献活動

  • Reviewer (Student research ethics applications)
    期間 : 2017年08月 - 2022年04月
    種別 : その他
    主催者・責任者 : Humanities, Ara Institute of Canterbury
  • 学術論文査読
    期間 : 2021年04月 - 2022年02月
    種別 : 査読等
    主催者・責任者 : Reading in a Foreign Language
  • 学術論文査読
    期間 : 2019年05月 - 2019年08月
    種別 : 査読等
    主催者・責任者 : System
  • 学会概要査読
    期間 : 2018年03月 - 2018年04月
    種別 : 学会・研究会等
    主催者・責任者 : 16th National CLESOL Conference for Community Languages (CL) and English for Speakers of Other Languages (ESOL)
  • 学術論文査読
    期間 : - 2015年09月
    種別 : 査読等
    主催者・責任者 : New Zealand Studies in Applied Linguistics
  • 学術論文査読
    期間 : 2014年 - 2014年05月
    種別 : 査読等
    主催者・責任者 : Reading in a Foreign Language

その他のリンク

researchmap